RÖNNVÄGEN 106

Under innevarande säsong har föreningen fått ett flertal nya stugägare och till dem hör Bibi Ahlzén Norberg och Rolf Ahlzén.

De köpte sin stuga lite in på säsongen och i år tänker de bara njuta och  använda sin stuga och lott till att ha ett "leva och ha det gôtt ställe". Bibi arbetar inom Karlstad kommun och Rolf på Karlstads universitet. De har fyra barn mellan 15-25 år, så det känns förhoppningsfullt med lite glam från Rönnvägen 106 stundtals.

Bibi och Rolf har ett trägårdsintresse och då de är bekanta med andra kolonister, så kändes det naturligt att en  kolonilott med möjlighet att odla i det lilla format skulle passa nu när de sålt villan. Bibi uttryckte även planer att utnyttja de separata odlingslotter som finns på nedre området, då deras tomt stundtals kan vara i skuggigaste laget för odling. De har tidgare haft odlingslott på Mjölnartorpet och erfarenheterna därifrån är bara goda, där det krävdes samskötsel och äkta engagemang med enkla och bra villkor. Jag tycker att det låter precis som på vårt koloniområde!

När jag var i kontakt med Bibi så låg Öppen trädgård och med Konstrundan inbegripen i framtiden, men då jag inte har lyckats "få till" någon presentation av Rönnvägen 106 förrän nu så har denna aktivitet istället blivit forntid.   Bibi skulle iallafall vara med på Konstrundan och visa upp sina egna alster i form av keramik och kanske blev det också någon grafik, som hon också ägnar sig åt. Hoppas att Konstrundan blev en positiv företeelse både för Bibi och alla andra.

Bibi myntade ett begrepp som jag tog till mig direkt och kommer att använda mig framöver, nämligen ordet KULTURINVESTERING. Att äga en kolonistuga och bruka jorden där är en KULTURINVESTERING! Himla bra sagt! Jag tror att hon uppfann detta medan vi satt och pratade. Tala om att det kom från hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0