GUN-BRITTS KIRSKÅLSPAJ

Gun-Brith har hittat ett bra sätt att ta tillvara det som många av oss upplever som en plåga, nämligen att göra paj av kirskålen. Kanske är det en bra idé om vi alla kommer att uppskatta denna maträtt, så att det till och med blir en BRIST här på kolonin. Gun-Brith bor på Lönnvägen 35, så där kommer det att bli garanterat fritt från kirskål. Tur för mig som bor granne med henne, eller så blir det otur, när jag väl får mig för att prova hennes recept och kommer att behöva ogräset.

 

 

2,5 liter späda kirskålsblad

Skölj noga och förväll sedan 5 min i saltat vatten.

Spola sedan i kallt vatten och låt kirsen rinna av.

Krama ur vattnet och hacka grovt.

 

Gör en vanlig pajdeg:

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

150 gr smör

2 msk kallt vatten

 

Blanda snabbt ihop degen.

Förgrädda 200 gr ca 10 min.

 

Fyllning:

Vispa ihop 3 ägg, 2,5 dl mjölk, 2,5 dl riven god ost

Lite salt o peppar.

 

Stek ett paket bacon och smula eller hacka det.

 Lägg kirsen i pajskalet, därefter bacon och häll över

äggblandningen.

 

Grädda ca 30 min i 200 gr till smeten stannat.

 

Ät och njut!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0