Vårtanke...

Termometern visar på drygt tre grader när klockan är så mycket som sju denna lördag den 8 maj. Det är för LITE! Nu skall det vara varmt och inte kännas som hösten ute. Det är klar luft och kalla vindar - det stämmer inte och det är säkert vulkanens fel, kom jag på.

I varje fall på bussen på väg till jobbet igår morse , så hade jag precis dessa tankar, men vad som förundrar mig är, när och hur orkar gräsmattorna bli gröna och björkarna gröna blad när det är så inivassen kyligt? Var kommer den kraften från? Det måste vara något naturligt...

Hjälp! Björkarna har  gröna blad - musöron - DÅ är det ju dags för att ta tag i det här med rosorna. Det är ju regel nummer ett, men sedan beror det ju lite på vad man har för rosor, för alla skall inte beskäras lika. Själv gör jag det lite på känn, men det blir väl därefter också kanske.

En vass och bra sekatör är väl också en gemensam nämnare och att det skall beskäras strax ovanför ett väl utvecklat öga. Torra kvistar bort och vågar man ta i så ger det ju kraftigare, men färre, blommor har jag hört eller läst. Normalt lämnar man 4-6 ögon på varje kvist. Arbete att vänta alltså, men det blir inte den här helgen - det hinner nog bli råttöron.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0