DEN DÖENDE DETEKTIVEN


En deckare av Leif GW Persson. Som författare har han tidigare inte varit min favorit, men den nya Den döende detektiven är gôrbra! Vet inte om jag tycker så för att jag hade låga förväntningar, men då jag fick rediga rekommendationer så gav jag GW en chans till och det är jag tacksam för.

Lars Martin Johansson
, "Chefen", den pensionerade chefen för Rikskriminalspolisen skall precis sätta tänderna i en korv köpt i "världens bästa korvkiosk", när han säckar ihop över ratten i sin bil. När han tre dagar senare vaknar upp på Karolinska får han beskedet att han haft en blodpropp i hjärnan.

Där i sin sjukhussäng berättar hans läkare en historia om ett ouppklarat mord på en nioårig flicka och ett fall som är preskriberat. Detta hindrar inte Johansson att intressera sig för fallet.

En annorlunda vinkling och mitt i det eländiga så finns den underfundiga humorn, som gav några goda leenden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0